0

Kycklingdrumsticks med duchessepotatis och gräddsås

En barnfavorit.

4 personer
ca 1 tim

Du behöver:

Kycklingdrumsticks:
8-10 kycklingben
grillkrydda

Glace:
½ dl olivolja
1 msk skånsk senap
1 tsk malen spiskummin
1 paprikapulver
1 tsk nymalen svartpeppar
2 msk sirap
1 tsk pressad vitlök
1 msk pressad citronsaft
ca ½ tsk ingefära

Duchessepotatis:
7-8 potatisar
ca ½ dl grädde
en stor klick smör
3 äggulor
1 tsk strösocker
salt
nymalen svartpeppar

Gräddsås:
3 msk smör
1 msk vetemjöl
2 dl grädde
½ tsk soja
salt
nymalen svartpeppar

....GÖR SÅ HÄR....


Glace
Gör så här:
1. Rör ihop olivolja, senap, spiskummin, paprikapulver, svartpeppar, sirap, pressad vitlök, citronsaft och ingefära.

Kycklingdrumsticks
Gör så här:
1. Sätt på ugnen på 200 grader.
2. Krydda kycklingen med grillkrydda och lägg dem i en braspanna med bakplåtspapper. Sätt in i ugnen i ca 15 min.
3. Vänd på kycklingen och stek ytterligare 15 min.
4. Ta ut kycklingen, vänd på den och och pensla med glace på ovansidan och ställ in dem i ugnen i ytterligare 15 min.

Duchessepotatis
Gör så här:
1. Koka upp lättsaltat vatten i en större kastrull.
2. Skala potatisen och dela den i grova bitar.
3. När vattnet kokar lägg i potatisen och koka den mjuk ca 15-20 min.
4. Häll av vattnet och lägg över potatisen i en större skål.
5. Tillsätt grädde och smör och vispa till ett luftigt mos med en elvisp. Tillsätt mer grädde om det behövs.
6. Tillsätt äggulorna under vispning och krydda moset med socker, salt och svartpeppar.
7. Spritsa ut moset på en plåt med bakplåtspapper eller klicka ut moset i en muffinsplåt.
8. Gratinera högst upp i ugnen i ca 10 min tills duchessepotatisen börjar få fin färg.

Gräddsås
Gör så här:
1. Smält smör i en kastrull, pudra över mjöl och tillsätt grädde och steksky och soja och låt såsen sjuda i 5 min.
2. Sila såsen och smaksätt med salt, peppar.

Servera kycklingdrumsticksen med duchessepotatis, gräddsås och en grön sallad.

Smaklig spis!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar