0

Honungsglaserade spareribs med en fräsch sallad

Här kommer en personlig favorit. Ett enkelt men fantastiskt gott recept på glaserade revben serverad med en fräsch sallad.

4 personer
ca 1 tim och 30 min

Du behöver:
ca 1,2 kg spareribs eller tjocka revbensspjäll
grillkrydda
200 gram mixad sallad (mangold, rucola, babyleaf)
1 ask körsbärstomater (250 g)
1 gurka
1 röd paprika
2-3 msk balsamicovinäger
2 msk olivolja

Honungsglace:
3 msk honung
2 msk soja
2 tsk pressad citronsaft

...GÖR SÅ HÄR....

Spareribs del 1
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Skölj av revbensidan under rinnande vatten för att tvätta bort eventuella benflisor.
3. Lägg revbensidan i en braspanna klädd med bakplåtspapper med bensidan uppåt.
4. Krydda varje sida med grillkrydda och massera in kryddan i köttet.
5. Sätt in revbenen i ugnen i 30 min.

Gör salladen under tiden.

Sallad
Gör så här:
1. Skölj den mixade salladen och lägg den i en skål.
2. Dela gurka, tomat och paprika och häll i salladen.
3. Ringla över balsamicovinäger och olivolja, rör om och låt stå.

Spareribs del 2
Gör så här:
1. Vänd revbenen efter 30 min.
2. Ställ in i ugnen i ytterligare 30 min.

Honungsglace
Gör så här:
1. Skopa upp honungen i en skål.
2. Tillsätt soja och citronsaft och rör försiktigt ihop till en slät glace.

Spareribs del 3
Gör så här:
1. Vänd revbenen efter 30 min.
2. Ringla över honungsglaze och ställ in i ugnen för de avslutande 30 min.

Dela revbenen och servera dem direkt med salladen.

Smaklig spis!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar