0

Kalasgoda kanelbullar

Idag har det bakats. Nybakta, varma kanelbullar och ett glas kall mjölk är något som nog alla tycker om. Aldrig provat? Då är det verkligen dags. Prova mina kanelbullar redan idag.

ca 25-30st
ca 1 tim och 30 min

Du behöver:
150 g smör eller margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
½ tsk salt
1 dl socker
2 tsk kardemumma
1 ägg
ca 14 dl vetemjöl

Fyllning:
200 g smör eller margarin.
1½ dl socker
ca 2 msk kanel

Pensling:
1 uppvispat ägg

Garnering:
pärlsocker

...GÖR SÅ HÄR....

1. Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölk och värm till 37 grader.
2. Dela sönder jästen i en bunke (fördel om du använde en hushållsassistent)
3. Rör ut jästen med degspadet och tillsätt salt, socker och kardemumma.
4. Blanda i ägget och tillsätt vetemjöl tills degen är blank och smidig och släpper kanterna.
5. Jäs degen under bakduk i 30 min.
6. Tag upp degen på en rymlig arbetsyta och knåda den smidig. Dela degen i 2 delar.
7. Kavla ut varje del till en stor avlång kaka, ca 30 x 45 cm.
8. Rör ihop fyllningen i en bunke och bred ut hälften av fyllningen på varje kaka.
9. Rulla ihop kakan från långsidan.
10. Skär varje rulle i skivor ca 1½ cm tjocka skivor och lägg dem på en plåt med balplåtspapper.
11. Vik in "svansen" under varje skiva för att få snyggare form på bullen.
12. Jäs under bakduk i 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.
13. Pensla bullarna med det uppvispade ägget och strö över rikligt med pärlsocker.
14. Grädda mitt i ugnen ca 5-8 min tills de fått fin färg.
15. Stjälp av bullarna från plåten och låt dem svalna under bakduk.

Serveras ljumna med ett stort glas kall mjölk.

Förvara bullarna i plastpåsar, alternativt frys in. Hållbarhet i frys ca 3-4 månader.

Smaklig spis!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar