2

10,1 kg lättare!

Jag har sedan 7 januari gått på 5:2-diet och kilona har verkligen rasat av mig. Kan glädjande konstatera att jag fram tills nu gått ner hela 10,1 kg! Känner mig dessutom piggare och upplever att jag har en helt annan ork än tidigare. 

Fastedagarna går riktigt bra tack vare den energidrink som jag dricker både till frukost och lunch, vilket sammanlagt ger endast 146 kcal! Jag brukar komplettera med 1 ägg till frukost och lunch men har ändå möjligheten att äta ett middagsmål på ca 330 kcal. Energidrinken hjälper även att hålla sötsuget borta och ger en mättnadskänsla som håller i sig. Det är klart att jag känner mig hungrigare dessa dagar, men jag tycker ändå att det går problemfritt att härda ut. 

Visst är det annorlunda att hela tiden behöva fundera på vad man ska äta, men tycker ändå att man kommer ganska snabbt in i tänket och till slut går det av bara farten. Det finns så många användbara appar och kaloriräknare på marknaden och de flesta är dessutom gratis. 

Här är två bra tips:

Fatsecret (gratis medlemskap) Ger dig ett färdigt paket med bland annat kostdagbok, träningsdagbok, viktdiagram och näringsinformation för livsmedel och varumärken. Finns även som app till telefonen.

raknakalorier.se Webbsida där du enkelt kan söka upp livsmedel och direkt se hur mycket kalorier, protein och kolhydrater de innehåller. Dock finns inte alla livsmedel med, men det är ett bra komplement till Fatsecrets näringsinformation.

Vill du veta mer om 5:2 så kan du läsa mer om både dieten och om dess grundare Michael Mosley på följande webbsida http://thefastdiet.co.uk

Genom 5:2-dieten har jag även fått en helt annan syn på mat, dess funktion och kring hur mycket onödigt jag tidigare stoppat i mig. Egentligen är det ett ganska sunt tänk, "Stoppa inte i dig fler kalorier än du gör av med". 

Jag går nu in i näst etapp, då jag har några kilo kvar till min målvikt. Följ gärna med på resan här på bloggen och ta del av de 5:2-recept som jag lägger ut och låt dig inspireras till att börja ett nytt liv!

2 kommentarer :

  1. Mycket bra Björn! Du har varit stenhård med kalorierna. Jag gick ner 10 kg på ett halvår, du på två månader! Fantastiskt! Moderen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är ju alltid roligare när man ser ett snabbt resultat. Jag måste säga att 5:2 passar både mig och mitt matintresse som handen i handsken. Tack för tipset! :)

      Radera