7

Köttfärssoppa med snabbt och lättbakat soppbröd (5:2-diet)

En god och mättande soppa med härligt nybakade brödbullar som hinner bli färdiga samtidigt som soppan.


5:2-diet
Soppan håller sig även inom gränsen för 5:2 för dig som är man om du väljer bort soppbrödet. Se anpassat recept längre ner i receptet.


4-5 personer
ca 45 min           

Du behöver:

Köttfärssoppa:
1 gul lök
1 orange paprika
3-4 morötter
4 potatisar
2½ dl turkisk yoghurt
4 köttbuljongtärningar
ca 700 gram blandfärs
5 msk tomatpuré
2 msk chilisås
ca 1-2 krm chilipulver
1 vitlöksklyfta
2 tsk basilika
1½ liter vatten
salt
nymalen svartpeppar

Köttfärssoppa (5:2-diet)

Lunch/middag: 1 person
524 kcal/portion

2 msk hackad gul lök
125 gram blandfärs
50 gram paprika
1 morot
1 potatis
½ dl turkisk yoghurt
1 köttbuljongtärning
1 msk tomatpuré
½ msk chilisås
½ krm chilipulver
½ vitlöksklyfta
½ tsk basilika
4 dl vatten
salt
nymalen svartpeppar

Snabbt och lättbakat soppbröd:
1 pkt jäst (50 gram)
3 dl ljummet vatten
1 msk olja
1½ tsk salt
1 tsk socker
1-2 msk brödkrydda
2 dl rågmjöl
5 dl vetemjöl

....GÖR SÅ HÄR....

Köttfärssoppa
Gör så här:
1. Skala och hacka löken.
2. Kärna ur paprikan och dela den i mindre bitar.
3. Skala och riv morötterna.
4. Skala och strimla potatisarna.
5. Smält smör i en stor gryta och fräs köttfärsen. Häll över den stekta köttfärsen i en skål.
6. Häll i lök och morötter i grytan och låt dem fräsa någon minut. Tillsätt potatis, paprika, turkisk yoghurt och vatten. Smula ner köttbuljongtärningarna och låt alltihop koka under lock i ca 15-20 min.
7. Blanda ner den stekta köttfärsen, tomatpuré, chilisås, chilipulver, pressad vitlök, basilika i grytan och låt allt koka under lock i ytterligare ca 20 minuter tills potatisen är mjuk.
8. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar.

Snabbt och lättbakat soppbröd
Gör så här:
1. Rör ut jästen i ljummet vatten i en bunke.
2. Tillsätt olja, salt, socker, brödkrydda, rågmjöl och vetemjöl.
3. Arbeta degen kraftigt i några minuter tills degen är smidig och inte kladdar.
4. Baka ut degen till 12 runda bullar och låt dem jäsa under bakduk i 20 min.
5. Värm ugnen till 275 grader.
6. Ställ plåten i mitten av ugnen, sänk temperaturen till 225 grader och grädda bullarna tills de fått fin färg, ca 10-15 min.

Servera soppan med en klick turkisk yoghurt och de nybakade brödbullarna.

Smaklig spis!

7 kommentarer :

  1. Ett riktigt bra recept! Vi ska köra detta nästa vecka när vi äter 5:2. Brödet ska jag testa till fredagsmyset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar! Vad roligt att du gillar det. :)

      Receptet är dock inte något 5:2-recept, men du kan självklart äta soppan de dagar du inte fastar. Vill du hitta inspiration för maträtter under dina fastedagar så hittar du det under (5:2-diet) överst i min receptsamling.

      Lycka till! :)

      Radera
    2. Hej igen! Jag har räknat lite på innehållet i soppan och det ser faktiskt ut som om den håller sig under gränsen för 5:2 om du delar upp mängden soppa på 5 portioner. :)

      Totalt innehåller soppan 2623 kcal vilket då ger 524 kcal/portion. Brödet innehåller ca 133 kcal/bulle.

      Tack för hjälpen! :)

      /Björn

      Radera
  2. Eftersom jag inte äter potatis, bröd, pasta eller ris på mina 5:2 dagar ersätter jag det med lite vitkål och en ny grönsak för mig, majrova. Jag återkommer med resultatet. Moderen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vitkål och majrova fungerar nog alldeles perfekt. Får ju även ner mängden kalorier ytterligare. Det ska bli spännande att få höra hur det blev.

      Radera
  3. Vi provade detta recept denna veckan och det var riktigt gott! Mustig och smakrik! Dock blev mannen som lagade den lite fundersam då det stod turkiskt yoghurt i receptet men créme fraiche i texten ;-) Sen tyckte han det var lite annorlunda att receptet var för 5 pers så vi räknade om lite och tog även bort paprikan då jag har svårt för varm sådan. Är i övrigt så glad över att jag hittat din blogg och att du är så duktig på att uppdatera den. Får så mycket bra tips och recept som förnyar vår vardagsmat, tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hannah! Som vanligt är det lika härligt att få ta del av dina genomtänkta kommentarer. Det är så roligt att läsa om hur mina recept inspirerar dig. Jag ber om ursäkt för förvirringen. Jag har försökt anpassa originalreceptet till den 5:2-diet som jag går under, men hade tydligen missat att ändra överallt. Turkisk yoghurt innehåller ju betydligt mindre kcal än crème fraiche, men det blir minst lika gott. Jag har nu ändrat i receptet för att förtydliga så att inga fler missförstånd uppstår. ;) Tack för hjälpen!

      Radera