2

Bondbröd

Testade ett nytt brödrecept i helgen. Ett gott ljust bröd som gör sig lika bra som frukostbröd som tillbehör vid buffén. Jag hade så här i efterhand lagt till lite brödkrydda i degen, för att ge brödet lite extra smak.

♨ Blir 2 st brödlimpor
ca 1 tim och 45 min

Du behöver:
5 dl vatten
½ dl olivolja
25 gram jäst (½ pkt)
(1 msk brödkrydda)
2 tsk salt
ca 14 dl vetemjöl

....GÖR SÅ HÄR....

1. Smula ner jästen i en bunke.
2. Värm vattnet i en kastrull till 37 grader.
3. Tillsätt oljan i vattnet och häll allt över jästen i bunken och rör om.
4. Tillsätt eventuellt brödkrydda om du vill ge brödet ytterligare smak.
5. Tillsätt salt och lite vetemjöl i taget.
6. Arbeta degen väl (en fördel att använda en hushållsassistent) tills degen är smidig men inte kladdig. Tillsätt eventuellt mer mjöl.
7. Låt degen jäsa under bakduk i ca 60 min.
8. Tag upp degen och knåda igenom den på ett bakbord.
9. Dela degen i två delar och forma varje del till ett ovalt bröd.
10. Lägg upp bröden på en plåt klädd med bakplåtspapper och skåra snett med en vass kniv över bröden.
11. Pensla bröden med kallt vatten och grädda dem längst ner i ugnen på 275 grader i ca 15 min.
12. Sänk temperaturen till 225 grader och grädda ytterligare ca 10 min.
13. Strö vetemjöl över de nygräddade bröden.

Smaklig spis!

2 kommentarer :

  1. Utmärkt - då vet vi vem som tar med bröd till nästa fredagsfika !! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jasså, du hittade hit till slut! Lovar att ta med något smaskigare bakverk vid ett senare tillfälle. :)

      Radera