2

Citronsaft

Frisk, god och törstsläckande.

Ger ca 1½ liter
ca 20 min + 1½ dygns vila

Du behöver:
2 citroner
1 liter strösocker
50 gram citronsyra
1 liter vatten

....GÖR SÅ HÄR....

1. Borsta citronerna noggrant i varmt vatten.
2. Skär citronerna i skivor och lägg dem i en bunke.
3. Häll i socker och citronsyra.
4. Koka upp vatten i en kastrull och häll det i bunken och rör om.
5. Låt stå övertäckt och svalt i 1 dygn, rör någon gång då och då. Sockret ska vara helt löst.
6. Sila saften genom en silduk.
7. Häll saften i frysbägare till 2 cm från kanten, förslut och frys in.

(Alternativt hälls saften i kalla, rena flaskor ända upp till kanten. Förslut och förvara flaskorna svalt.)

Servera citronsaften utspädd som förfriskning eller måltidsdryck.

Drick och njut!

2 kommentarer :

  1. Nu är "korren" ute i farten igen ;-)
    Skrev upp mig på dina mailutskick eftersom jag "Facebook-bantat" och har missat dina uppdateringar. Fick första mailet häromdagen och ser fram emot nya inspirerande tips igen :-)
    I detta recept står det "50 citronsyra", antar att det ska vara ett mått typ gram (?) efter. Ska prova lax- och torskbullarna i veckan och återkommer med en reflektion. Beundrar denna blogg och att du lagar så mycket mat (och som smakar mums!), kommer du på alla recept eller pimpar du upp befintliga?
    Kram Hannah

    SvaraRadera
  2. Hej Hannah och tack för korrigeringen. Har saknat dina inlägg här på bloggen, trevligt att se att du är tillbaka. Naturligtvis är det "50 gram" som är måttet för citronsyran, som nu även står i receptet. :)

    När det gäller min matlagning så blandar jag både eget och "lånat" material. Är nog lite av en "recepthamster", som gärna tar del och inspireras av andra matglada människor och deras goda recept. Försöker dock alltid att sätta en egen personlig prägel på även lånat material, men många av mina rätter här på bloggen är helt egenkomponerade. Roligt att det uppskattas. :)

    Kram
    /Björn

    SvaraRadera