0

Maggans sommarbullar

Dessa bullar är ett kärt barndomsminne för min fru. Ljuvliga vetebullar som passar perfekt i fikakorgen till badstranden. Tack för tipset Margareta.


Tips! Ta med frysta bullar till stranden. Lägg påsen i solen, så är bullarna nytinade tills det är dags för fika.


ca 35-40 stora bullar eller ca 80 mindre bullar
ca 1 tim och 30 min

Du behöver:
150 g smör eller margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
½ tsk salt
1 dl socker
2 tsk kardemumma
1 ägg
ca 12 dl vetemjöl

Garnering:
vatten
pärlsocker

...GÖR SÅ HÄR....

1. Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölk och värm till 37 grader.
2. Dela sönder jästen i en bunke (fördel om du använde en hushållsassistent)
3. Rör ut jästen med degspadet och tillsätt salt, socker och kardemumma.
4. Blanda i ägget och tillsätt vetemjöl tills degen är blank och smidig och släpper kanterna. Var sparsam med mjölet så blir bullarna luftigare.
5. Jäs degen under bakduk i 30 min.
6. Tag upp degen på en rymlig arbetsyta och knåda den smidig. Dela degen i 2 delar.
7. Kavla ut varje del till en stor avlång kaka, ca 30 x 45 cm.
8. Dela varje kaka i ca 20 bitar (alt. 40 bitar) med en vass kniv och låt bullarna jäsa under bakduk i 30 min.
9. Sätt ugnen på 225 grader.
10. Pensla bullarna med vatten och vänd ena sidan av varje bulle i pärlsocker.
11. Grädda mitt i ugnen ca 8-10 min tills de fått fin färg.
12. Stjälp av bullarna från plåten och låt dem svalna under bakduk.

Förvara bullarna i plastpåsar, alternativt frys in. Hållbarhet i frys ca 3-4 månader.

Smaklig spis!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar