0

Långpannebröd

Ett enkelt och gott bröd som bakas i långpanna. Blir ett perfekt brytbröd till sommarens
utflyktsmackor.

16 st
ca 1 tim 45 min

Du behöver:
2 dl grovt rågmjöl
1 dl rågkross
1 dl linfrön
2 tsk salt
4 dl vatten
3 dl mjölk
2 msk olja
50 gram jäst
ca 12-14 dl vetemjöl
fiberberikade havregry 

....GÖR SÅ HÄR....

1. Blanda rågmjöl, rågkross, linfrön och salt i en degbunke (använd med fördel en hushålsassistent).
2. Häll vatten och mjölk i en kastrull och värm till 37 grader och häll tillsammans med oljan i degbunken.
3. Smula ner jästen och rör om till jästen är löst.
4. Tillsätt vetemjöl tills degen börjar släppa från kanterna och arbeta degen i 5 min.
5. Låt jäsa under bakduk i ca 30 min.
6. Klä en braspanna (30x40 cm) med bakplåtspapper.
7. Knåda degen lätt i bunken och stjälp upp den i braspannan. Strö på lite vetemjöl och tryck ut degen jämt över braspannan.
8. Skåra till 16 rutor och nagga brödet med en gaffel.
9. Pensla med vatten och strö över havregryn.
10. Låt jäsa under bakduk i 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.
11. Grädda mitt i ugnen i ca 20-25 min.
12. Stjälp upp brödet på ett galler och låt svalna under bakduk.

Smaklig spis!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar