0

Nu är det dags!

Efter nyår bestämde jag mig. Det är dags att göra något åt saken, nu ska extrakilona bort! Går från och med 1½ vecka tillbaka på 5:2-diet och måste faktiskt hålla med om att det fungerar, är redan 2½ kg lättare! Kombinerat med motion så hoppas jag att det ger ännu bättre resultat.

Om 5:2-metoden
Egentligen är det inte så invecklat. Två dagar i veckan fastar du och äter endast 500 kcal/dygn (kcal=kalorier) om du är kvinna, 600 kcal/dygn om du är man. Du väljer själv vilka dagar du ska fasta, men dagarna bör inte ligga i rad. Du behöver heller inte fasta samma dagar varje vecka, utan du kan vara flexibel och byta fastedag om du t ex blir bortbjuden på middag eller ska på fest.

De 500/600 kcal motsvarar en vanlig måltid som kan delas upp på fler mål, t ex en lätt frukost och en mindre lunch eller middag. Det går även att dela upp kalorierna på tre ännu mindre måltider eller så äter du alla kalorierna vid ett enda mål. Hur du gör väljer du efter vad som känns bäst för dig. Mellan måltiderna fastar du. Du får dricka vatten, mineralvatten, kaffe och te (utan mjölk och socker) mellan måltiderna. Ett glas vatten hjälper bra för att stilla hungern.

De övriga fem dagarna äter du normalt (2000 kcal/dygn om du är kvinna, 2200 kcal om du är man). Men hur mycket du får äta beror även på ditt energibehov. Gör du av med 3000 kcal/dygn ska du äta 3000 kcal/dygn fem dagar i veckan. Hur mycket energi vi gör av med styrs bland annat av vår ålder och hur mycket vi rör oss.

Under min diet kommer jag att variera mina ordinarie receptinlägg med recept anpassade utifrån 5:2-dieten för dig som vill prova.

Lycka till!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar