0

Morotsbullar

Jag blev sugen på att prova ett nytt bakrecept förra helgen. Resultatet blev riktigt lyckat då bullarna blev både luftiga och goda.

Blir 20 bullar
ca 1 tim och 30 min

Du behöver:
50 g smör eller margarin
1 flaska morotsjuice (380 ml)
1 dl vatten
50 g jäst
2 morötter
1½ tsk salt
2 msk socker
13-14 dl vetemjöl

....GÖR SÅ HÄR....

1. Smält smöret i en kastrull.
2. Häll i morotsjuicen och vatten och värm degspadet till 37 grader.
3. Smula ner jästen i en bunke, tillsätt degspadet och rör ut jästen.
4. Riv morötterna och häll dem i bunken tillsammans med salt, socker och nästan allt mjöl.
5. Arbeta ihop till en smidig deg.
6. Låt jäsa under bakduk i 30 min.
7. Tag upp degen på mjölat bakbord. Dela degen i två delar, rulla ut i längder och dela varje längd i 10 delar.
8. Rulla till bullar, lägg på bakplåt klädd med bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk i 30 min.
9. Sätt ugnen på 225 grader.
10. Grädda bullarna i mitten av ugnen 10-12 min.
11. Låt bullarna svalna på galler under bakduk.

Förvara bullarna i förslutna plastpåsar eller i frysen i ca 6 månader.

Smaklig spis!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar