2

Kokt kyckling med ris och currysås

I veckan blev det klassisk husmanskost, ytterligare en favorit från barndomen.
Traditionellt brukar kycklingen kokas hel eller i halvor, men för att underlätta brukar jag använda mig av färdigstyckade kycklingfiléer. Hel kyckling kokas under lock på svag värme i ca 40-50 min, eller i halvor ca 30-35 min. Tag därefter upp fågeln, tag bort skinnet och dela den i portionsbitar.

4 personer
ca 45 min

Du behöver:

Kokt kyckling:
4 kycklingfiléer alt 1 hel kyckling (1-1¼kg)
1 gul lök
½ purjolök
2 morötter
1½-2 liter vatten
2-3 msk salt
8 vitpepparkorn
2 kryddnejlikor
1 lagerblad

Currysås:
2 msk smör eller margarin
1½-2 tsk curry
3 msk vetemjöl
5 dl buljong
1 äggula
½ dl grädde
salt

nykokt vitt ris

....GÖR SÅ HÄR....

Kokt kyckling
Gör så här:
1. Skala och dela löken i grövre bitar.
2. Snitta, skölj och skär purjolöken i större bitar.
3. Skala och skär morötterna i bitar.
4. Koka upp saltat vatten i en större kastrull.
5. Lägg ner lök, purjolök, morötter, vitpepparkorn, kryddnejlikor, lagerblad och kycklingfiléerna i det kokande vattnet.
6. Koka under lock på svag värme i 20-30 min.
7. Tag upp kycklingfiléerna, dela köttet i mindre bitar, sila buljongen men spara grönsakerna.
8. Håll köttet varmt medan du gör såsen.
9. Koka riset enligt anvisningarna på paketet.

Currysås
Gör så här:
1. Smält smöret i kastrull och fräs curryn.
2. Rör ner vetemjöl och späd med buljongen, lite i taget under omrörning.
3. Låt såsen koka i ca 3 min.
4. Vispa ner äggulan tillsammans med grädden i såsen som sedan inte får koka.
5. Smaka av med salt och eventuellt mer curry.

Servera kycklingen med nykokt vitt ris, currysåsen och de kokta grönsakerna.

Smaklig spis!

2 kommentarer :

  1. Faktiskt min favorit med när jag var liten :)
    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du följer bloggen Eva. Alltid lika trevligt att läsa dina små kommentarer. :)

      Radera