2

Ugnstekt lax med duchessepotatis och kall dillsås

Ikväll blev jag assisterad av yngsta dottern i köket, då hon fungerade som förste provsmakare av potatismoset till kvällens middag. En fantastisk fiskrätt som gick hem hos både kockassistenten och övriga familjen.

♨ 4 personer
⏰ ca 45 min

Du behöver:

Ugnstekt lax:
4 laxfiléer (á 125 gram)
salt
nymalen svartpeppar

Duchessepotatis:
8-10 potatisar
ca 1-2 msk smör eller margarin
ca 1 dl vispgrädde
2 äggulor
salt
nymalen svartpeppar

Kall dillsås:
ca 3 dl turkisk yoghurt
ca 1 dl majonnäs
hackad dill
salt
nymalen svartpeppar 

....GÖR SÅ HÄR....

Duchessepotatis
Gör så här:
1. Koka upp saltat vatten i en större kastrull.
2. Skala och dela potatisen i halvor.
3. Lägg i potatishalvorna i det kokande vattnet och koka potatisen mjuk, ca 15-20 min.
4. Sätt ugnen på 225 grader.
5. Pressa ner potatisen i en större skål med hjälp av en potatispress.
6. Tillsätt smör, grädde och äggula och vispa potatismoset fluffigt med en elvisp.
7. Klä en braspanna (30x40cm) med bakplåtspapper, bre ut potatismoset i ett jämnt lager och mönstra ytan med en gaffel.
8. Gratinera potatismoset i mitten av ugnen i ca 15 min, tills ytan börjar få fin färg.

Ugnstekt lax
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Lägg laxfiléerna i en ugnsform, salta och peppra och stek i mitten av ugnen i ca 20 min.

Kall dillsås
Gör så här:
1. Rör ihop turkisk yoghurt och majonnäs i en skål.
2. Smaka av med hackad dill, salt och nymalen svartpeppar.

Servera laxfiléerna med duchessepotatis, kall dillsås och en grön sallad.

Smaklig spis!

2 kommentarer :

  1. Detta såg jättegott ut. Det skall jag prova

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen rekommendera denna rätt. Den kalla dillsåsen gör sig verkligen bra tillsammans med laxen och duchessepotatis är ju ett roligare alternativ till vanligt potatismos. Lycka till och hör gärna av dig om vad du tyckte.

      Radera