2

Minestronesoppa (italiensk grönsakssoppa) med köttfärs

En klassisk och värmande soppa med ursprung från Italien. Passar perfekt en regnig dag som den här.

♨ 4-6 personer
⏰ ca 45 min

Du behöver:
4 morötter
3-4 potatisar
1 palsternacka
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
3 msk smör
1 selleristjälk
2 liter vatten
4 grönsakstärningar
3 msk tomatpuré
ca 2 tsk basilika
ca 2 tsk mejram
ca 500 gram nötfärs
ca 200 gram pasta (spagetti)
salt
nymalen svartpeppar

....GÖR SÅ HÄR....

1. Skala och hacka lök och vitlök.
2. Skala och skär morötter, potatis och palsternacka i mindre tärningar.
3. Snitta selleristjälken och skär den i mindre bitar.
4. Smält 2 msk smör i en större soppkastrull och fräs lök och vitlök.
5. Tillsätt morot-, potatis-, palsternack-, och selleribitarna och låt fräsa med någon minut.
6. Häll på vatten, buljongtärningar, tomatpuré, basilika och mejram och låt allt puttra under lock i ca 20-25 min.
7. Smält 1 msk smör i en stekpanna och bryn köttfärsen, salta och peppra och blanda ner i soppan.
8. Bryt spagettin i bitar, ca 3-4 cm långa och tillsätt pastan i soppan när ca 10 min kvarstår av koktiden och rotfrukterna börjat mjukna.
9. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar.

Servera soppan med något gott ljust bröd.

Smaklig spis!

2 kommentarer :

  1. En god soppa som hela familjen tyckte om! För liten soppgryta gjorde att jag hoppade över pastan vilket inte gjorde något. Det blev en god köttfärs/grönsakssoppa istället ☺ Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på vädret de senaste dagarna så förstår jag ert middagsval. Finns inte mycket som slår en god och värmande soppa i höstrusket. :)

      Radera