2

Kokt falukorv med pepparrotssås och ångkokt broccoli

Klassisk husmanskost.

♨ 4-5 personer
⏰ ca 45 min

Du behöver:
800 gram falukorv
1 gul lök
2 lagerblad
8 st pepparkorn
1 tsk salt

8-10 potatisar
250 gram broccoli

Pepparrotssås:
2 msk smör eller margarin
2 msk vetemjöl
2 dl mjölk
1 dl grädde
(1 dl korvspad)
ca 1-2 msk riven pepparrot
salt
nymalen svartpeppar

....GÖR SÅ HÄR....

1. Skala och dela löken i grövre bitar.
2. Koka upp vatten i en större kastrull.
3. Tillsätt lök, lagerblad, pepparkorn och salt och låt koka ca 10 min.
4. Dra av skinnet på falukorven och lägg i den i det kokande vattnet. Sänk temperaturen och låt falukorven sjuda under lock i ca 10 min.
5. Tag upp falukorven och dela den i skivor.

Pepparrotssås
Gör så här:
1. Smält smöret i en kastrull.
2. Rör ut mjölet med en visp och späd med mjölk, grädde och korvspad till önskad konsistens.
3. Smaka av såsen med pepparrot, salt och nymalen svartpeppar.

Ångkokt broccoli
Gör så här:
1. Koka upp saltat vatten i en kastrull.
2. Dela broccolin i mindre buketter.
3. Sätt i ånginsatsen och lägg i broccoli och ångkoka i ca 5-10 min eller tills broccolin blivit mjuk men spänstig.

Servera falukorven med kokt potatis, ångkokt broccoli och pepparrotssås.

Smaklig spis!

2 kommentarer :

  1. Trodde min familj var ensam i hela världen om att gilla denna rätt! Folk brukar titta konstigt på oss när vi pratar lyriskt om att vi ätit den. Underbart att ha meningsfränder. Jag följer din blogg med stort intresse!
    Hälsar en gammal semiskompis till mamma Annika.

    SvaraRadera
  2. Hej Anna-Clara! Denna underbara falukorv, som trots sin variationsmöjlighet är både äskad och hatad. Denna rätt är även en av mina favoriter när det gäller denna korvvariant, så jag föreslår att vi glömmer vad alla andra tycker för stund, blundar och njuter av varje tugga. :)

    SvaraRadera