0

Underbara vaniljbullar

Lättbakade och underbara vaniljbullar med fyllig vaniljsmak. Perfekta till strandbesöken i sommar.

♨ Blir ca 25-30st
ca 1 tim och 30 min

Du behöver:
150 g smör eller margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
½ tsk salt
1 dl socker
2 tsk kardemumma
1 ägg
ca 14 dl vetemjöl

Fyllning:
200 g smör eller margarin
1½ dl strösocker
4 msk vaniljsocker

Pensling:
1 uppvispat ägg

...GÖR SÅ HÄR....

1. Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölk och värm till 37 grader.
2. Dela sönder jästen i en bunke (fördel om du använde en hushållsassistent)
3. Rör ut jästen med degspadet och tillsätt salt, socker och kardemumma.
4. Blanda i ägget och tillsätt vetemjöl tills degen är blank och smidig och släpper kanterna.
5. Jäs degen under bakduk i 30 min.
6. Tag upp degen på en rymlig arbetsyta och knåda den smidig. Dela degen i 2 delar.
7. Kavla ut varje del till en stor avlång kaka, ca 30 x 45 cm.
8. Rör ihop fyllningen i en bunke och bred ut hälften av fyllningen på varje kaka.
9. Rulla ihop kakan från långsidan.
10. Skär varje rulle i skivor ca 1½ cm tjocka skivor och lägg dem i bullformar på en plåt.
11. Vik in "svansen" under varje skiva för att få snyggare form på bullen
12. Jäs under bakduk i 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.
13. Pensla bullarna med det uppvispade ägget.
14. Grädda mitt i ugnen ca 5-8 min tills bullarna fått fin färg.
15. Stjälp av bullarna från plåten och låt dem svalna under bakduk.

Förvara bullarna i plastpåsar, alternativt frys in. Hållbarhet i frys ca 3-4 månader.

Smaklig spis!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar