1

Lussekatter - enkla kusar

Eftermiddagen bjöd på bakning med döttrarna. Mina lussekatter har länge varit eftertraktade runt juletid och hör enligt familj och vänner till de godaste. Enligt mig ska lussekatter vara stora och innehålla rejält med saffran. Tänkte därför bjuda med mig av mitt recept. En superbra vetedeg som är lätt att arbeta med, så bjud gärna in barnen i julbaket.

Blir ca 20 st (stora)
ca 1 tim och 30 min

Du behöver:
Hos en barnfamilj spirar fantasin.

Deg:

1 pkt jäst (50 gram)
150 gram smör eller margarin
1½ dl strösocker
½ tsk salt
5 dl mjölk
3 pkt saffran (á 0,5 gram)
1 ägg
ca 12 dl vetemjöl

russin
1 uppvispat ägg

....GÖR SÅ HÄR....

1. Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölk och värm till 37 grader.
2. Dela sönder jästen i en bunke (fördel om du använder en hushållsassistent)
3. Rör ut jästen med degspadet och tillsätt salt, socker och saffran.
4. Blanda i ägget och tillsätt vetemjöl tills degen är blank och smidig och släpper kanterna.
5. Jäs degen under bakduk i 30 min.
6. Tag upp degen på en rymlig arbetsyta och knåda den smidig.
7. Dela degen i 2 delar och varje del i 10 mindre bitar.
8. Rulla varje bit till en längd och vira in de båda ändarna åt var sitt håll mot mitten, s.k. kusar. Lägg kusarna på ett bakplåtspapper, (10 kusar på varje plåt) och låt jäsa under bakduk i 30 min.
9. Tryck ner två russin i varje kuse och pensla kusarna med uppvispat ägg.
10. Sätt ugnen på 225 grader.
11. Grädda i mitten av ugnen i ca 5-10 min, tills brödet har fått fin färg både över och under.
12. Stjälp av kusarna från plåten och låt dem svalna under bakduk.

Förvara bullarna i plastpåsar, alternativt frys in. Hållbarhet i frys ca 3-4 månader.

Smaklig spis! 

1 kommentar :

  1. Upptäckte att "skrivfelsnisse" varit framme och att sockermängden i receptet inte stämde. Receptet är nu uppdaterat med rätt sockermängd.

    SvaraRadera