0

Thailax

Ville prova något nytt med lax för en tid sedan och testade därför ett nytt recept som jag hittat. Blev riktigt gott!

4 personer
ca 30 min.

Du behöver:
4 st skinn- och benfria laxfiléer (á ca 125 gram)
2 st paprikor
1 st vitlöksklyfta
1 msk smör till stekning
1 st hönsbuljontärning
1 burk kokosmjölk (ca 400ml)
1 msk chilisås
2 tsk malen ingefära
salt
nymalen svartpeppar

....GÖR SÅ HÄR....

1. Skölj och strimla paprikorna.
2. Skala och finhacka vitlöken.
3. Smält smör i en djupare stekpanna med lock och fräs vitlök och paprika i 2-3 min.
4. Häll på kokosmjölk, buljongtärning, chilisås och smaka av med salt ich nymalen svartpeppar.
5. Låt puttra på låg värme i 10 min.
6. Salta och peppra på laxen och lägg försiktigt ner laxfiléerna i stekpannan. 7. Låt laxfiléerna småkoka i kokosmjölksröran under lock i 10-15 min.

Servera thailaxen med nykokt vitt ris.

Smaklig spis!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar