0

Kycklingdrumsticks med ljummen mandelpotatissallad

Klassiska kycklingben med en somrig potatissallad.

4 personer
ca 45 min

Du behöver:

Kycklingdrumsticks:
8-10 kycklingben
1 msk grillkrydda

Glace:
2 msk honung
1 msk soja
1 tsk pressad citronsaft

Ljummen mandelpotatissallad:
ca 1 kg mandelpotatis
ca 100 gram mixad sallad
1 ask körsbärstomater (á 250 gram)
1 pkt fetaost (á 50 gram)
½ gurka
salt
nymalen svartpeppar

....GÖR SÅ HÄR....

Glace
Gör så här:
1. Rör ihop honung, soja och citronsaft till en slät glace.

Kycklingdrumsticks
Gör så här:
1. Sätt på ugnen på 200 grader.
2. Krydda kycklingen med grillkrydda och lägg dem i en braspanna med bakplåtspapper. Sätt in i ugnen i ca 15 min.
3. Vänd på kycklingen och stek ytterligare 15 min.
4. Ta ut kycklingen, vänd på den och och pensla med glace på ovansidan och ställ in dem i ugnen i ytterligare 15 min.

Ljummen mandelpotatissallad
Gör så här:
1. Koka upp vatten i en kastrull.
2. Borsta försiktigt av eventuell jord och smuts från mandelpotatisen.
3. Lägg ner mandelpotatisen i det kokande vattnet och koka till potatisen är mjuk, ca 15-20 min.
4. Häll av vattnet och låt potatisen svalna något.
5. Dela körsbärstomater, gurka och fetaost i mindre bitar och blanda ner det tillsammans med mixad sallad i en större skål.
6. Dela mandelpotatisen i mindre bitar och blanda försiktigt ner den i salladen.

Servera kycklingdrumsticksen med den ljumna potatissalladen.

Smaklig spis! 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar