3

Pasta med kyckling och chèvre

En helt fantastiskt god pastarätt där chèvreost och rostade solrosfrön blir pricken över i:et.

4 personer
ca 45 min

Du behöver:
4 kycklingfileér
smör till stekning
½ purjolök
1 finhackad vitlöksklyfta
4 dl vispgrädde
1 grönsaksbuljongtärning
5-7 soltorkade tomater i olja
2 msk hackad färsk eller fryst basilika
salt
nymalen svartpeppar
50 gram chèvre (getost)
4-5 msk solrosfrön

valfri pasta (tagliatelle)

....GÖR SÅ HÄR....

1. Dela kycklingfileérna i mindre bitar,
2. Skär purjulöken i skivor.
3. Skala och finhacka vitlöken.
4. Skär de soltorkade tomaterna i mindre bitar.
5. Smält smör i en stekpanna och stek kycklingbitarna tills de börjar få fin färg.
6. Tillsätt purjolök och vitlök och låt det fräsa tillsammans med kycklingen någon minut.
7. Häll på grädde, smula ner buljongtärningen och tillsätt basilikan och de soltorkade tomaterna. Rör om och låt allt puttra 5-10 min. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar.
8. Koka pasta enligt anvisningarna på paketet.
9. Rosta solrosfröna i en het stekpanna med lite olja.

Servera pastan med kycklingsåsen. Smula och strö över chèvreost och de rostade solrosfröna strax innan servering.

Smaklig spis!

3 kommentarer :

  1. Denna rätt blev det igår söndag. Mannens kommentar var: "jag var jättehungrig med det var jättegott!" och jag håller med, speciellt eftersom jag älskar chèvre. Kommer göra denna fler gånger. Vi hade lite rödlök över som jag även hade i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en fantastisk ost som fungerar till mycket. Prova bre lite lingonsylt på en halv ciabatta, lägg på en skiva chèvre och ringla över lite flytande honung, in i ugnen på 200 grader tills osten börjar smälta. Ät och njut!

      Radera
    2. Det ska jag absolut prova! Tack! Annars är ju valnötter en hit och igår åt jag med fikon...mums :-)

      Radera